Seksuele klachten

Veel voorkomende seksuele klachten zijn:

Erectiestoornissen
We spreken van een erectiestoornis als het u regelmatig niet lukt om een erectie te krijgen of in stand te houden zoals nodig voor seksuele activiteit.

Voor een goede seksuele functie is de bekkenbodemspier essentieel. Als de bekkenbodemspier teveel spant kan dit de erectie negatief beïnvloeden.
Maar ook stress, hormonale veranderingen, ziektes, medicijnen, operaties, met name prostaatoperaties en ouder worden kunnen er de oorzaak van zijn dat mannen erectiestoornissen krijgen. Een erectiestoornis kan dus zowel een lichamelijke als een psychische oorzaak hebben. Heel vaak is het geen lichamelijke oorzaak. Als u wel een goede ochtenderectie hebt is de oorzaak meestal niet lichamelijk.

Te vroeg klaarkomen
Dit is een klacht die bij zeer veel mannen voorkomt. De bekkenbodemspier speelt een belangrijke rol bij zowel de opwinding als het orgasme. Bij opwinding geldt zowel voor mannen als vrouwen dat af en toe aanspannen van de bekkenbodemspier de opwinding doet toenemen. Wanneer de bekkenbodem al te zeer gespannen is kan extra aanspanning tijdens de opwindingsfase bij mannen tot overprikkeling leiden, waardoor er controleverlies ontstaat en vroegtijdig klaarkomen het gevolg kan zijn.

Opwindings- en orgasmeproblemen
Gebrek aan kennis en vaardigheden, slechte ervaringen, angst, pijn, hormonale veranderingen, trauma’s, ziekte, medicijnen, operaties en lifestyle kunnen allemaal redenen zijn, waardoor het vrijen geen plezier kan geven. In veel gevallen zijn bekkenbodemspieren te veel gespannen. Als mannen geen zin hebben kan het erectievermogen afnemen ofwel kunnen erecties helemaal uitblijven. Vroegtijdig klaarkomen en erectieproblemen maken het over het algemeen niet gemakkelijker om zin in seks te krijgen. Ook psychische – en relationele problemen kunnen de zin in vrijen totaal over laten gaan. Vrijen gebeurt niet alleen met het lichaam maar ook met het hoofd en het hart.

Om prettig te vrijen zijn voldoende opwinding, rust, aandacht , zelfvertrouwen en tal van andere factoren van belang die een positief gevoel geven.
Haast, vermoeidheid, zorgen , stress, ruzie , faalangst, kortom negatieve emoties, beïnvloeden de seksualiteit negatief.

Pijn bij klaarkomen
Bij mannen kunnen pijnklachten (tijdens en/of na het orgasme) in de penis, balzak of bekkenbodem samenhangen met een te gespannen bekkenbodemspier. Vaak is dat niet de enige klacht, maar is er ook sprake van plasproblemen zoals een slappe straal of een plas die moeilijk op gang komt, nadruppelen, gevoel van niet volledig ledigen, vaak plassen en problemen met de ontlasting.

Als u deze klachten herkent en het lukt u niet om het zelf op te lossen met ontspanningsoefeningen voor u bekkenbodem is het slim om er niet mee te blijven lopen. Een bekkenfysiotherapeut / seksuoloog kan eventueel in samenwerking met een psycholoog u helpen om van deze klachten af te komen.